Wij gebruiken Cookies. Door deze pagina te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik ervan.
OK
Bestelstatus x
Uitloggen

Bandenlabel en bandengoedkeuring

Het is niet mogelijk om met elke band die u op uw auto wilt te rijden. De banden die u kiest, moeten geschikt zijn voor uw voertuig. Naast de vereiste bandengoedkeuring zijn er nog een paar andere voorschriften als het gaat om banden.

Hier kunt u de wetten en regelgeving over banden vinden:

Goedgekeurde banden

Om de vraag te beantwoorden over de toegestane banden voor een auto of motor, helpt het vaak om de documenten van het voertuig te bekijken. Niettemin worden andere maten ook vaak toegestaan. Aanpassingen moeten echter vastgelegd worden anders zal uw registratie en verzekering niet meer geldig zijn. Veel bandenfabrikanten bieden op hun website de mogelijkheid zich aan te melden voor zulk goedgekeurde banden door de volgende informatie in te vullen:

  • fabrikant en model
  • soort voertuig
  • maximale snelheid
  • standaard banden
  • toegestane lading assen
  • gewenste bandenmaat(en)
  • velgmaat

EU-bandenlabel

Net zoals bij vele andere producten zijn er verschillende EU-richtlijnen voor banden. Aldus, moeten de fabrikanten alle banden markeren die geproduceerd zijn vanaf 1 november 2012 met het EU-bandenlabel. Deze regeling van 2009 is verplicht voor auto's en commerciële voertuigen. De grootte van het label is net zo gestandaardiseerd als zijn waarden: rolweerstand, grip op nat wegdek en extern rolgeluid. Met deze regel wil de EU voornamelijk het milieu beschermen. Daarom is het belangrijk dat klanten op het EU-bandenlabel kijken om producten te kopen die het op dit gebied goed doen.

EU Reifenlabel

EU Tyre Label : E C 71

Rolweerstand

De rolweerstand van een band heeft directe invloed op het brandstofverbruik van het voertuig. Op het EU-bandenlabel geeft de classificatie de rolweerstand aan: A staat voor de laagste en G voor de hoogste rolweerstand (D classificatie wordt niet gebruikt). De Europese commissie schat in dat een G-klasse band zeven procent meer brandstof verbruikt dan een A-klasse band.

Grip op nat wegdek

De grip op nat wegdek wordt ook op het EU-bandenlabel bepaald. De klassen D en G bestaan niet. De classificatie van grip op nat wegdek refereert naar de stopafstand vergeleken met een referentiewiel. A-klasse banden hebben een kortere stopafstand dan F-klasse banden - die in een noodgeval levens kunnen redden.

Geluid

Voor de geluidsemissie gebruikt het EU-bandenlabel geen letter, maar de absolute waarde in decibels en een geluidsgolficoon die het geluid in drie verschillende klassen categoriseert. Als het symbool maar één donkere streep heeft, is het geluid tenminste 3dB beneden het toekomstige Europese limiet. Twee strepen betekent dat het wielgeluid tussen de toekomstige Europese limiet en onder 3 dB in zit. Drie strepen wijzen erop dat het geluid van de band boven de toekomstige Europese limiet is.

Uiteindelijk moet elke klant beslissen of het EU-bandenlabel van belang is of niet. Op autobandenmarkt.nl vindt u ook de DEX voor elke band. Het is de "Delticom efficiëntie-index" gebaseerd op 40.000 klantbeoordelingen in 15 landen die klantwensen tegen elkaar afweegt - een goede raadgever als u banden koopt.

Verplichte reservewiel

Veel automobilisten vragen zichzelf af of een reservewiel een must is. De vraag beantwoord echter al zichzelf, omdat tegenwoordig veel fabrikanten hun nieuwe voertuigen uitrusten met reparatiesets en niet meer met een reservewiel. Ze zullen het natuurlijk doen als het is vereist. En natuurlijk: er is geen wet voor een reserve wiel of reparatieset. Niettemin is het in uw eigen belang om een oplossing voorhanden te hebben bij een lekke band. Trouwens, bij een reparatiekit moet u direct naar de dichtstbijzijnde werkplaats rijden, terwijl dat bij een reservewiel niet hoeft.

Naar boven

^