We gebruiken Cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, functies voor sociale media te bieden en verkeer te analyseren. Daarnaast voorzien we social media-, advertentie- en analysepartners van informatie over hoe u onze website gebruikt. Als u onze website blijft gebruiken, gaat u akkoord met onze cookies.
Bestelstatus x
Uitloggen

020 8903697020 8903697

Bandenprofiel

Er zijn grote verschillen tussen de verschillende profielen, al dan als u winter- en zomerbanden met elkaar vergelijkt of als u de profielen van de verschillende fabrikanten met elkaar vergelijkt. Kom alles te weten over bandenprofielen:

Vergelijken van zomer- en winterbandenpatroon

Heeft u het profiel van uw banden al eens nader bekeken? Dit is ongekend iets wat u regelmatig zou moeten doen, omdat de wettelijke minimale profieldiepte 1,6 mm is. Wordt deze onderschreden dan begaat u een overtreding of, nog erger, brengt u zichzelf en andere verkeersdeelnemers in gevaar. Het bandenprofiel beïnvloedt namelijk het rijgedrag. Bij zomer- en winterbanden is het profiel aangepast aan de weersomstandigheden van het betreffende seizoen. Vandaar dat er een ander profiel geldt voor zomer- en winterbanden.

Zomerbanden voor natte en droge omstandigheden

In de zomer zijn de wegen vaak droog of nat en is de temperatuur vaak boven de 10 graden. Dat stelt aan een band natuurlijk andere eisen als kou, ijs en sneeuw. Zo is voor een zomerband het rubber harder en heeft het profiel verticale groeven. Hierin verzamelt zich het water dat na een regenbui op het wegdek ligt. Het water wordt dan door dwarse groeven afgevoerd. Samen met de wisranden aan de profielblokken verminderd daarmee het risico op aquaplaning.

Winterbanden voor sneeuw en ijs

Winterbanden zijn zachter als zomerbanden, zodat de rubbersamenstelling ook bij lage temperaturen flexibel blijft. Ook hebben de profielblokken honderden kleine incisies, de zogenaamde lamellen. Ze fungeren als grijpers die zich aan het ijs en de sneeuw hechten. Dat verbetert de grip en daarmee ook de remweg, die overigens ook door de profieldiepte wordt beïnvloed. De volgens de wet voorschreven 1,6 mm moet gezien worden als een uiterste minimum, omdat de remweg dan aanzienlijk groter is vergeleken bij een nieuwe band (ongeveer 8 mm profieldiepte). Experts raden een bandenwissel aan bij 3 (zomerbanden) of 4 mm. U vindt nieuwe banden op autobandenmarkt.nl

Vergelijking profiel van winter- en zomerbanden

Vergelijking bandenprofiel van zomer- (links) en winterbanden (rechts)

© algre FOTOLIA

Minimaal bandenprofiel van zomer- en winterbanden

De minimale profieldiepte in Nederland is 1,6 mm. Dit is niet alleen een getal, maar een wettelijke vereiste. Experts geloven dat deze minimale profieldiepte echter te laag is. Zij bevelen een minimale winterprofieldiepte van 4 mm en een zomerprofieldiepte van 3 mm aan. Maar hoe kunt u het profiel opmeten?

De profieldiepte meten

Veel moderne banden hebben een slijtindicator. Als dat niet zo is, kunt u gemakkelijk zelf de profieldiepte meten. De rand van een munt is ongeveer 3 mm breed, als deze tijdens uw meting niet zichtbaar is, dan is het profiel nog in orde. Uw meting is exacter als u een profieldieptemeter gebruikt. Het instrument is beschikbaar in een mechanische of digitale versie.

Professionals, zoals werkplaatsen, gebruiken een zogenaamde laser triangulatie sensor om de profieldiepte over de hele band te meten. De sensor is geïntegreerd in de vloer en het voertuig rolt erover heen. Zelfs de KPI-hoek en wielvlucht instellingen kunnen zo gecontroleerd worden. Een voldoende profieldiepte is niet alleen nuttig om wettelijke redenen, maar ook relevant voor de veiligheid. In de groeven wordt het water dat op het wegdek ligt verzameld en van het wiel weggevoerd. Dit voorkomt aquaplaning. De vele incisies in winterbanden klemmen zich vast in de sneeuw en het ijs. Als de banden versleten zijn vermindert dat de grip merkbaar. Daarom moet u de profieldiepte regelmatig controleren en tijdig nieuwe banden kopen op autobandenmarkt.nl.

Naar boven