In het groeiende segment van huidige en nieuwe lever-, koeriers- en verzenddiensten worden banden dag in dag uit blootgesteld aan zeer zware omstandigheden. Het ontwikkelingssteam van Aeolus heeft een lastenboek opgesteld dat beantwoord aan dit veelzijdige en specifieke eisenmodel.
Daartoe behoren een stabiele basisconstructie en een stabiel karkas inclusief afstemming van de wang, de daarbij behorende vormgeving van het profiel voor een zeer nauwkeurig stuurgedrag, ook in bochten, en de noodzakelijke richtingsstabiliteit bij hoge snelheid, wanneer onder tijdsdruk nog meer van de band wordt verlangd.
Extra breed loopvlak en groot contactoppervlak voor meer veiligheid
Optimale grip en grotere bestendigheid tegen beschadigingen
Speciale rubbersamenstelling voor optimale tractie en korte remweg
E
Gemiddelde geschiktheid inzake verbruik van brandstof
C
Eigenschappen rijgedrag en remvermogen bij regen en op nat wegdek boven het gemiddelde
76dB
Normaal bandengeluid bij het afrollen
EU-bandenlabel en efficiëntieklasse
De Europese Unie, onder CE 1222/2009, heeft opdracht gegeven dat alle banden die geproduceerd worden na de datum van 1 juli 2012 voor auto's en commerciële voertuigen zijn voorzien van standaard EU-bandenlabels die hen classificeren onder drie prestatie-eigenschappen: brandstofverbruik geclassificeerd van A tot G, grip op nat wegdek geclassificeerd van A tot G, en geluidsemissie in decibel.
Categorieën van banden, niet beïnvloed door deze regeling, zijn onder andere: vernieuwde banden, professionele off-road banden, race-/sportautobanden, evenals bepaalde soorten banden die zijn ontworpen om de tractie te verbeteren, zoals spijkerbanden, T-type tijdelijke reservebanden, banden voor auto's gebouwd vóór 1990, banden met een maximum toegestane snelheid van 80 km/u, banden voor velgen met een diameter kleiner dan of gelijk aan 254 mm of groter of gelijk aan 635 mm. Dit label is aan de ene kant bedoeld om de economische en ecologische efficiëntie in het verkeer te bevorderen, evenals het verhogen van de verkeersveiligheid, en aan de andere kant om consumenten te helpen om de juiste banden te kiezen door te zorgen voor een zekere mate van producttransparantie.
Niettemin werd het label bekritiseerd omdat het slechts een beperkt aantal kenmerken weergeeft. Vakmensen beweren dat de banden veel meer functies hebben die belangrijk zijn en van belang zijn voor de verkeersveiligheid, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, aquaplaning eigenschappen, rijstabiliteit, levensduur, producteigenschappen op natte en droge wegen anders dan grip op nat wegdek, eigenschappen op sneeuw. De bandenfabrikanten suggereren dat de testresultaten van verschillende instellingen en de industriële tijdschriften een zeer belangrijke bron van informatie voor de eindgebruiker moet blijven, omdat zij zich focussen op een brede verscheidenheid aan bandeigenschappen en functies en deze ook beoordelen.