Ontworpen om u te helpen ook in uitdagende rijomstandigheden de controle te behouden. Hij biedt de beste remprestaties en vlot bochtenwerk, ook op een regenachtige dag.
GEOPTIMALISEERD PATROONONTWERP Grote volumes van de groeven in de schouder verbeteren de waterafstroming. Een geoptimaliseerde verdeling van leegtes in het centrale gedeelte van het loopvlakpatroon garandeert de waterafvoer voor het centrale contactvlak. Verhoogde weerstand tegen vervorming dankzij verbindingen tussen de schouderblokken zorgt voor een evenwichtig verdeeld contact op de schouders tijdens het remmen.
VERBETERD KARKAS De unieke sterke en stalen polyesterversteviging zorgt voor een hogere bestuurbaarheid en een lagere rolweerstand en verlaagt zo de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik.
NIEUWE MENGTECHNOLOGIE VOOR COMPOUND De nieuwe mengtechnologie verbetert de silicaverspreiding in de Nano Pro-tech™ compound met hoog silicagehalte. De synergie tussen patroon en compound maximaliseert de adhesie van het contactoppervlak om de grip op nat wegdek te bevorderen.
EU BandenlabelHighlights - Turanza T005 EXT
B
Zeer efficiënt wat betreft brandstofverbruik
A
Uitstekende remeigenschappen en eigenschappen op nat wegdek, verhoogde veiligheid bij slecht weer
70dB
Onder de voorgeschreven EU-grenswaarde voor bandengeluid
EU-bandenlabel en efficiëntieklasse
De Europese Unie heeft bij verordening (nr. 1222/2009) het EU-Bandenlabel ingevoerd, dat identiek en bindend is voor alle EU-lidstaten. Het is van toepassing op banden voor personenauto's, lichte bedrijfsvoertuigen en zware bedrijfsvoertuigen die na 1.7.2012 zijn geproduceerd.
Drie verschillende gedeelten worden getest: rolweerstand, grip op nat wegdek en het rolgeluid dat de band op de weg maakt.
Het EU-bandenetiket is niet van toepassing op: vernieuwde banden, professionele off-roadbanden, racebanden, banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, zoals spijkerbanden, noodbanden van het T-type, speciale banden voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990, banden met een maximaal toegestane snelheid van 80 km/uur, banden voor velgen met een nominale diameter van 254 mm of minder of 635 mm of meer.
Met deze verordening beoogt de Europese Unie enerzijds de economische en ecologische efficiëntie van het wegverkeer te bevorderen en de verkeersveiligheid te vergroten, en anderzijds de consument meer transparantie van de producten te bieden en tegelijkertijd te dienen als een actief hulpmiddel bij de besluitvorming.
Al tijdens de integratie bekritiseren deskundigen het feit dat het EU-bandenlabel helaas maar een paar productkenmerken vermeldt. Naast rolweerstand, grip op nat wegdek en rolgeluid, waarop de EU-bandenetikettering vooral is gericht, hebben banden veel belangrijkere en veiligheidsrelevantere producteigenschappen, zoals aquaplaning-eigenschappen, rijstabiliteit, levensduur, remeigenschappen op droog en nat wegdek, gedrag onder winterse omstandigheden, enz.
Bandenfabrikanten wijzen erop dat testresultaten van diverse instellingen en vakbladen een belangrijk informatiemedium voor de eindgebruiker blijven. Deze tests richten zich meestal op andere veiligheidsrelevante productkenmerken dan de EU-normkwalificaties voor de etikettering van banden, die altijd belangrijk zijn voor de eindgebruiker.
*De catalogusprijzen, indien beschikbaar, vormen een nettobasis voor de berekening van de verkoopprijzen tussen de bandenfabrikanten en hun distributeurs. Het zijn in geen geval verkoopprijzen die betaald worden of gewoonlijk betaald worden.
**Prijzen zijn per band en incl. BTW in Nederland.