De Bridgestone A005 Weather Control Evo vierseizoenenband is ontworpen voor personenauto's met verbeterde dynamische eigenschappen. Het is de nieuwste toevoeging aan Bridgestone's vierseizoenenbandenassortiment dat uitmuntende grip op nat wegdek en verbeterde prestaties op sneeuw biedt. De band werd geïntroduceerd in 2018 en verwierf snel wereldwijde populariteit.
Hij wordt gekenmerkt door:
Beste in zijn klasse Nat Wegdek Grip Index
Sportief rijgedrag op droge oppervlakken
Verbeterde prestaties op besneeuwde en gladde wegen
Uitstekende levensduur
Het loopvlak van de band is gemaakt van een Nano Pro-Tech rubbercompound, gekenmerkt door een hoog gehalte aan siliciumoxiden en speciale polymeren. Deze samenstelling zorgt ervoor dat de band zeer gripvast blijft op koud, nat asfalt en bestand is tegen schurende slijtage, zelfs bij dynamisch rijden.
Computermodellering werd uitgebreid gebruikt bij de ontwikkeling van de band, met name voor de karkas. Het geoptimaliseerde ontwerp verbetert aanzienlijk de uniformiteit van de drukverdeling over het contactoppervlak, wat op zijn beurt de wendbaarheid verbetert en ongelijkmatige slijtage van het loopvlak aanzienlijk vermindert.
Het directionele V-vormige loopvlakontwerp speelt een cruciale rol. Het centrale deel van het loopvlak bevat een groot aantal kleine elementen die onder een hoek ten opzichte van elkaar zijn geplaatst. Vier diepe longitudinale afvoergroeven omringen de band. In combinatie met de kleine dwarsgroeven voeren deze groeven snel water, smeltende sneeuw of vloeibare modder af van het contactvlak, waardoor de grip verbetert en aquaplaning wordt voorkomen.
EU BandenlabelUitschieters in de gekozen maat - Weather Control A005 Evo
C
Bandentypisch ontworpen voor normaal brandstofverbruik
A
Uitstekende remeigenschappen en eigenschappen op nat wegdek, verhoogde veiligheid bij slecht weer
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
WeatherControlA005Evo tyre review
Gemiddelde uit 9 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
7.861
17.06.2024 van Peter zéér goed compromis als " 4-seizoenenband" maar voor" èchte dikke sneeuw" eerder een échte winterband aanschaffen :-)
*De catalogusprijzen, indien beschikbaar, vormen een nettobasis voor de berekening van de verkoopprijzen tussen de bandenfabrikanten en hun distributeurs. Het zijn in geen geval verkoopprijzen die betaald worden of gewoonlijk betaald worden.
**Prijzen zijn per band en incl. BTW in Nederland.