Verbeterde zomer prestaties door nieuwe technieken die voldoen aan de verwachtingen van de continu groeiende personen wagen prestaties
Kenmerken
Bandenprofielen
4 brede kanalen voor sneller water afvoer hoger waterafvoer volume
3 brede loopvlakblokken Verbeterde stuurprecisie en hoger rendement
afgevlakte blokranden Verbreed het contactvlak bij remmen voor meer grip
Vehicle Alignment Indicators (VAI) Brengt het Hankook VAI (Vehicle Alignment Indicators) systeem in dit marktsegment. Dit betekent dat de bestuurder in een oogopslag uitlijning van het onderstel kan controleren
Bandenstructuur
High grip silica compound Verbeterde droge/natte grip en verlaagde rolweerstand
Volledige en naadloze nul graden gordel Ideale loopvlak stabiliteit
Breed staalgordelpakket Betere droge en natte handling
Uitgebalanceerd Rayon karkas Verbeterde zijwang stijfheid en duurzaamheid
Stabiele hielvullers Betere handling en stuureigenschappen
Sterke hieldraad Verbeterde uniformiteit en fijne montage
EU BandenlabelUitschieters in de gekozen maat - Ventus Prime 3 K125
C
Bandentypisch ontworpen voor normaal brandstofverbruik
B
Goed remvermogen bij regen, grote handling veiligheidsreserves
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:Ventus Prime 3 K125
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
02/2022
ANWB.nl
225/55 R16 95V 4PR SBL
Satisfactory Laag verbruik. Goed op remmen op droog en nat. Zeer goede slijtvastheid. Lichte tekortkomingen op nat en op droog (rijeigenschappen,veilig weggedrag).
VentusPrime3K125 tyre review
Gemiddelde uit 797 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
10.363
09.01.2023 van Jothan Joah gewoon normale bandjes, best te doen
10.08.2022 van Sybren Direct al geen comfort van deze band. Geeft veel lawaai en bonkt en is stoterig, 2 x uit laten lijnen en de auto is nagenoeg niet in het spoor te krijgen. Ik heb nog nooit zoiets beroerds onder mijn auto gehad. Ik denk dat ik ze eraf laat halen. Kost een paar centen maar scheelt veel ergernis.
09.02.2022 van Henk Fijne band, veel grip, en mooi rijcomfort
06.01.2022 van M klaver De auto werd stabieler en kreeg een betere wegligging. Door de vervanging van 2 van de 4 michelin's. Nu na een jaar ook de andere 2 michelins naar de prullenbak verwezen. De auto is stabieler, stiller en heeft meer grip dan ik in de afgelopen 4 jaar heb ervaren.
*De catalogusprijzen, indien beschikbaar, vormen een nettobasis voor de berekening van de verkoopprijzen tussen de bandenfabrikanten en hun distributeurs. Het zijn in geen geval verkoopprijzen die betaald worden of gewoonlijk betaald worden.
**Prijzen zijn per band en incl. BTW in Nederland.