Een band die is ontworpen voor bestuurders, die houden van een sportieve rijstijl en kiezen voor banden met voortreffelijke prestaties.
Kenmerken
Bandenprofielen
Uitlijnindicator De chauffeur kan door middel van de IN/OUT-slijtagecontrole de status van de uitlijning van de auto zelf aflezen.
Aqua Jet Aqua jet is de katalysator die het water effectief uit het midden van de centrale groefrand afvoert.
Koelsysteem Versnelt de waterafvoer en verbetert de warmteafgifte bij hoge snelheden.
Stealth-technologie Door gebruik te maken van de 'Stealth-technologie' reduceert de unieke vleugeltip de geluidsontwikkeling. Afgeschuinde randen ondersteunen de blokken tijdens het rijden waar geluid of schudden optreedt. Het afgeschuinde oppervlak vermindert de kans op schokken.
Uitgebreide geluidsreductie
vermindert de geluidsontwikkeling door gebruik te maken van meerdere rijen (5 rijen)
geoptimaliseerde plaatsing van de centrale blokken (optimalisatie van de M-helling)
Compoundtechnologie Het gebruik van een nieuwe styreenpolymeer uit een nieuwe functionele groep verbetert de chemische combinatie.
Bandenstructuur
Silica-compound voor een goede grip Verbeterde tractie onder droge/natte omstandigheden en een lagere rolweerstand.
Brede stalen koordlagen Betere handling onder droge/natte omstandigheden.
Polyester karkas met een grote dichtheid Verbeterde stijfheid en langere levensduur van de wangen.
Grotere stijfheid van de hielvulling Betere stuurreacties en handling.
Sterke, enkele gevlochten hieldraad Verbeterde uniformiteit en pasvorm van de band.
EU BandenlabelUitschieters in de gekozen maat - Ventus V12 Evo 2 K120
C
Besparen van brandstof mogelijk met deze band
A
Afhankelijk van voertuig en omstandigheden tot 30% kortere remweg als de klasse voor grip op nat wegdek ‚F‘
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
VentusV12evo2K120 tyre review
Gemiddelde uit 647 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
N/A
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
9.434
03.10.2021 van Bert Stuurt haarscherp ook op de Duitse snelwegen bij snelheden van 200 of meer. In de regen nog nooit last gehad van aquaplanning en op natte wegen waar een bord staat in bochten met 80km gewoon met 120km erdoor sturen. Kortom een echte sportbond, slijt alleen een beetje snel. Kan ook door mijn rijstijl komen.
22.02.2021 van Martin 2e keer een set aangeschaft en prijs kwaliteitverhouding is zeer goed. Eigenschappen doen niet onder van duurste banden en geluid is acceptabel, al denk ik dat door nieuwe asfalt type het bandengeluid is toegenomen in het algemeen. Slijtage ook acceptabel. Pluspunt vind ik dat gedurende de gehele levensduur de kwalitatieve eigenschappen van de band vrijwel gelijk blijven, dat vind ik beter dan andere merken.
12.12.2020 van Frans K. Banden gedragen zeer fijn, koersvast bij alle snelheden en is bovendien erg stil.
Ook de grip met name in de bochten en bij af- en opritten gedraagt de band zeer goed en de gekozen lijn zuiver aanhoudend.
De band gaat naar mijn idee wel lang mee, omdat de band geen beeld vertoont van cuppen, wat bij mijn vorige banden die dat wel deden.
Dat waren overigens Dunlops.
27.12.2018 van Arjan Prima band.
Juiste prijs kwaliteitverhouding en fijne eigenschappen ook voor de sportieve rijder.
Naarmate band tegen vervanging aan loopt neemt het geluid van de band toe.