De hoge stabiliteit en tractie-eigenschappen van de Nexen Winguard Sport 2 hebben deze banden populair gemaakt bij automobilisten. Het model biedt zelfverzekerd en veilig rijden op elk type winteroppervlak.
Belangrijkste kenmerken van de Nexen Winguard Sport 2:
De band van het Zuid-Koreaanse merk heeft een symmetrisch directioneel profiel met dichte lamellisatie zonder noppen. De ingenieurs van het bedrijf richtten zich op de Europese markt, waarbij ze rekening hielden met alle bijzonderheden van het lokale klimaat. Het loopvlak is ontworpen voor natte en besneeuwde winters, zoals blijkt uit de locatie van de blokken en de structuur van het afvoersysteem van de Nexen Winguard Sport 2 band.
Betrouwbare grip op nat asfalt, sneeuw en ijs wordt bereikt dankzij de dichte lamellisatie van de blokken. 3D-sinusvormige lamellen verbeteren de prestaties op sneeuw en garanderen de stijfheid van de blokken bij droog weer. Sneeuwmodder zal ook geen obstakel vormen voor de band.
Verminderde geluidsniveaus zorgen voor comfortabel gebruik van de band tijdens lange ritten.
Bij het ontwerpen van het loopvlak werd speciale aandacht besteed aan wendbaarheid en stabiliteit. Hierdoor kunnen de Nexen Winguard Sport 2 winterbanden worden gebruikt in verschillende snelheidsmodi, ook voor een agressieve sportieve rijstijl.
Het centrale deel van het V-profiel is verantwoordelijk voor de richtingsstabiliteit bij rechtuit rijden. V-vormige elementen zijn verantwoordelijk voor kortere remafstanden. Schouderblokken zorgen voor wendbaarheid en soepel bochtenwerk.
De Nexen Winguard Sport 2 winterbanden zijn uitgerust met een uitgebreid afvoersysteem. Zigzagkanalen en vele diagonale groeven voeren snel vocht af uit het contactvlak, zodat het model praktisch niet geneigd is tot slippen of glijden.
Speciale polymeren en de hoge silicadispersietechnologie verbeteren de prestaties onder alle weersomstandigheden.
EU BandenlabelUitschieters in de gekozen maat - Winguard Sport 2
C
Betere remwerking en grip op nat wegdek bij slecht weer
70dB
Gemiddeld bandengeluid, gematigd ontstaan van buitengeluid
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:Winguard Sport 2
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
09/2021
ANWB.nl
215/50 R17 95V XL 4PR, RPB
Satisfactory Goed op remmen op droog wegdek. Goed ijs. Tekortkomingen op droog wegdek. Tekortkomingen op nat wegdek. Lichte tekortkomingen op sneeuw.Tekortkomingen op slijtvastheid.
WinguardSport2 tyre review
Gemiddelde uit 343 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
9.507
31.03.2021 van Andy c Beter dan mijn vorige banden van Dunlop die een pak duurder zijn. Was terughoudend voor goedkopere banden maar na wat surfen leek mij deze band wel een gok waard. Heb er geen spijt van.
*De catalogusprijzen, indien beschikbaar, vormen een nettobasis voor de berekening van de verkoopprijzen tussen de bandenfabrikanten en hun distributeurs. Het zijn in geen geval verkoopprijzen die betaald worden of gewoonlijk betaald worden.
**Prijzen zijn per band en incl. BTW in Nederland.