De high-performance Nokian Hakka Blue zomerband kan meesterlijk omgaan met de snel veranderende wegomstandigheden in de zomer. Op maat gemaakt voor de noordelijke wegen, het nieuwste lid van de Hakka zomerband assortiment biedt de best mogelijke tractie en nauwkeurige handling voor uitdagende natte wegen, wanneer chauffeurs meestal een betrouwbare partner nodig. De nieuwe innovaties, de Dry Touch Sipe en Swoop Grooves, geef Nokian Hakka Blue uitstekende grip en laat het stoppen bijna een meter korter dan de traditionele zomerbanden vanaf een snelheid van 80 km / h (50 mph) op een regen doordrenkte weg. Deze nieuwe band, speciaal ontworpen voor high-powered auto's en met een goede, nauwkeurige rijgevoel, biedt zonder compromissen veilig en comfortabel reizen vanaf de eerste momenten van het voorjaar tot ver in het najaar.
De eco-vriendelijkheid van deze sportieve band draagtook bij aan een gerust gevoel. Veel innovaties samen gelanceerd met Nokian Hakka Green, het kleine broertje van de Hakka Blue, ervoor te zorgen dat de nieuwheid groen brandt door de natuur en soepel beweegt. Zeer lage rolweerstand resulteert in een brandstofverbruik tot de laagste in zijn klasse.Nieuwe innovaties zo groot mogelijk grip in natte omstandigheden Volgens het onderzoek, regen is het weer fenomeen veroorzaken van de meest verkeersongevallen. Autorijden is gemakkelijk op een zon-verschroeide snelweg, maar als een plotselinge regenbui stakingen, de mogelijkheid hebben om tijdelijk de controle te verliezen groeit. Een belangrijke factor is het verlies van grip of gevaarlijke aquaplaning, die de bestuurder kan snel omslaan in een personenauto. - Bij het optimaliseren van de contact met de weg en de ontwikkeling van de structuur van de Nokian Hakka Blue, hebben we gericht op het maximaliseren grip op nat wegdek. Gebruikten we een high-speed camera voor dit doel voor een groot deel. De finishing touch op de uitzonderlijke grip op nat wegdek en anti-aquaplaning eigenschappen zijn de nieuwe innovaties die effectief verwijderen van water uit tussen de band en de weg of tijdelijk opslaan, evenals de rubbersamenstelling van het loopvlak aangepast voor de wisselende omstandigheden in het noorden, zegt Ontwikkeling Manager Juha Pirhonen van Nokian Tyres.
De nieuwe Dry Touch Zuig Sipe zuigt effectief het water uit tussen de band en de weg, routing aan de hoofdgroeven van de band. Hierdoor kan de Hakka Blauw naar een maximaal contact te bereiken op een regen-geslagen weg en een stevige grip op het wegdek vast te stellen. De lamellen vorm zorgt ervoor dat de onderneming band voortreffelijke grip op nat wegdek heeft, zelfs tijdens het dragen. De unieke Dry Touch Sipe groter onderaan, waardoor de band draagt de groef volume niet eerder af, maar toe. Om aquaplaning te voorkomen, werden aparte Swoop Grooves gevormd in de transversale hoofdgroeven op de binnenste schouder. Deze elliptische slots slaan meer water, het volume van de transversale groeven toeneemt. De transversale groeven worden ook gesneden om meer openheid, die de stroom van uitlaatgassen water versnelt als de band duwt haar weg door een laag water. De stroming van het water verplaatst door het oppervlak loopvlak wordt ook versneld door de vier brede hoofdgroeven en gepolijst. Polijsten van de groeven verbetert ook het stijlvolle uiterlijk van de band.
EU BandenlabelUitschieters in de gekozen maat - Hakka Blue
C
Besparingspotentieel door minder brandstofverbruik
B
Op nat wegdek duidelijk pluspunt wat betreft grip en remgedrag
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.