Verbeterde wendbaarheid en controle voor een sportieve rijstijl. Uitstekende tractie en remprestaties, ook bij hoge snelheid.
Drie volle centrale ribben: betere remprestaties en tractie, ook bij hoge snelheid. Buitenschouder met brede, stijve blokken: wendbaarheid en controle voor een sportieve rijstijl. S-vormig profiel: veilig bij kritische remomstandigheden, op rechte weg en in bochten. Drie brede overlangse groeven: grotere veiligheid en controle in situaties waarin aquaplaning mogelijk is. Hoogtechnologisch asymmetrisch profiel: gelijkmatige loopvlakslijtage.
Deze band vormt een referentiepunt in het Ultra High Performance-segment en onderscheidt zich door een asymmetrisch loopvlakprofiel. Ideaal voor alle prestigieuze sportwagens en auto’s met hoog vermogen. Ook te overwegen voor krachtige middenklassers. De P Zero™, een mijlpaal in de ontwikkeling van het Pirelli-gamma, werd geselecteerd als de standaardband op de meest prestatiegerichte en krachtige modellen op de markt. Zijn asymmetrisch loopvlakprofiel verbetert de remprestaties, de wendbaarheid en de autobeheersing. Uitstekend op nat wegdek, met een verhoogde veiligheid in situaties waarbij aquaplaning mogelijk is.
Zijn rubbermengsel met nanotechnologie staat borg voor een maximale grip en stabiliteit. De structurele stijfheid van de band verbetert de stuurrespons, wat essentieel is bij een sportieve rijstijl, en zorgt voor een gelijkmatige slijtage van het loopvlak. De speciale S-vormige profielgroeven verlagen het geluidsniveau in de auto en verbeteren zo het comfort van de bestuurder. De band combineert een uitzonderlijke stuurprecisie met een uitmuntend remgedrag en uitstekende prestaties op nat wegdek. Ideaal voor gebruik op de weg en het circuit. Belangrijkste homologaties: Alfa Romeo, Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Ford, GM, Jaguar, Lamborghini, Lotus, Maserati, Mercedes, MINI, Porsche, Seat, Volkswag.
Drie volle, overlangse ribben: betere remprestaties en hogere tractie, ook bij hoge snelheid. Buitenschouder met brede, stijve blokken: verbeterde stuurrespons voor een sportieve rijstijl. S-vormig profiel: veiligheid in kritische remomstandigheden, zowel rechtdoor als in bochten. Drie brede omtrekgroeven: hogere veiligheid en controle in situaties waarbij aquaplaning mogelijk is. Hoogtechnologisch asymmetrisch profiel: gelijkmatige loopvlakslijtage.
EIGENSCHAPPEN:
Drie volle overlangse ribben
Buitenschouder met brede, stijve blokken
Drie brede overlangse groeven
Hightech asymmetrisch profiel
FUNCTIES:
Verhoogde stijfheid van het loopvlakprofiel met een geoptimaliseerd en constant contactoppervlak
Hogere dwarsstijfheid en verbeterde stuurrespons
Snelle waterafvoer
Geoptimaliseerd contactoppervlak bij hoge snelheid
VOORDELEN VOOR DE KLANT:
Verbeterde remprestaties en tractie, ook bij hoge snelheid
Verbeterde wendbaarheid voor een sportieve rijstijl
Verbeterde veiligheid en autobeheersing in situaties waarbij aquaplaning mogelijk is
Gelijkmatige slijtage van het loopvlak, minder geluidsemissies en langere levensduur
EU BandenlabelUitschieters in de gekozen maat - P Zero
E
Brandstofverbruik evenwichtig, typisch voor de band
B
Goed remvermogen bij regen, grote handling veiligheidsreserves
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:P Zero
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
02/2020
ANWB.nl
245/30 ZR20 (90Y) XL
Satisfactory + Zeer goed (beste uit de test) op droog wegdek (en ook echt op alle testonderdelen op droog). Ook goed tot zeer goed op nat wegdek.- Tekortkomingen op slijtvastheid (gaat ca. 10.000 km minder mee dan het gemiddelde) en op verbruik (verbruikt ca 0,2 L/100 km meer dan het gemiddelde).