Bestelstatus x
Uitloggen

0208903697

Bandenspanning

De meeste automobilisten weten dat de luchtdruk van banden regelmatig gecontroleerd moet worden. Maar waarom? Hier kunt u alle informatie vinden over:

Bandenluchtdruktabel

Defecte banden zijn vaak het gevolg van een onjuiste luchtdruk. Een onjuiste luchtdruk beïnvloed ook de veiligheid. Te weinig lucht in de banden verlengt de stopafstand en benadeelt het rijvermogen in Aquaplaning. Bovendien wordt de band te veel verwarmd waardoor het zichzelf kan vervormen en dit kan de band weer beschadigen.

Een andere cruciale factor is het effect op het brandstofverbruik, omdat een lage luchtdruk de rolweerstand beïnvloed, wat weer hogere benzinekosten met zich meebrengt. Alhoewel, kiezen voor een hogere luchtdruk om benzinekosten te besparen is ook geen goed idee. Het resulteert in minder grip en een snellere slijtage. Alleen wanneer de last van het voertuig aanzienlijk is toegenomen (bijvoorbeeld als u op vakantie gaat met de familie en veel bagage heeft), wordt een hogere bandenspanning aangeraden.

Hier vindt u een bandenluchtdruktabel: Continental Bandenspanning










Extract van de Conti bandenspanningtabel

Welke bandenspanning is correct?

Maar welke luchtdruk is de juiste? Het wordt dit aangegeven door de voertuigfabrikant of u kunt het vinden in de documenten of in een luchtdruktabel. Vaak kunt u het ook terugvinden op een sticker in de autodeur. Als de druk 2,5 bar is, dit is geen absolute druk, maar de druk gerelateerd aan de omgevingsdruk. Het laatste is ongeveer 1 bar, wat resulteert in een absolute bandendruk van 3,5 bar. Maar de bandendrukmeters op gasstations laten altijd de relatieve luchtdruk zien. Als u 2,5 bar nodig heeft, is dit ook de juiste meet- en vuldruk. Controleer de druk als het wiel koud is, bijvoorbeeld na 10 km in stadsverkeer.

Moderne auto's zijn uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS of RDKS). Het controleren van de luchtdruk is niet meer noodzakelijk als afwijkingen elektronisch worden gecommuniceerd met een on-board systeem. Voor alle nieuwe passagierwagens is een TPMS wettelijk verplicht. De luchtdruk wordt gemeten met een sensor op elk wiel. Voor de bestuurder betekent dit extra kosten voor de sensoren, maar ook voor het verwisselen van de wielen. Het belangrijkste is echter dat het TPMS automobilisten meer veiligheid biedt.

Bandventielen

Bandenspanning meten

Bandenspanning meten

© blue studios gmbh

Het is raadzaam om de bandendruk van het voertuig regelmatig te controleren. Op deze manier kan schade aan de banden worden vermeden, omdat het kan worden bevorderd door een lage luchtdruk. Als u elke paar weken uw lucht moet bijvullen, moet u uw bandventielen controleren - ze kunnen defect zijn. Ventielen worden onafhankelijk vervangen bij elke bandenwissel - het duurt maar een paar seconden. Meestal gaat het over rubberen ventielen, die ook wel ''snap-in ventielen'' heten.

Gecombineerd metaluminium wielen worden metalen ventielen gebruikt. Ze zijn duurder, maar zien er ook beter uit. Verzeker u dat de dop op het ventiel goed vastgedraaid is, omdat er anders vuil en stof in kan komen. Dit reduceert de levensduur van de bandenventiel, die normaal voor vier jaar kan worden gebruikt.

Bandengas

Is u ooit aangeboden om de banden te vullen met gas in plaats van lucht? Veel plaatsen bieden deze service als geschikte betaling aan en meer en meer bestuurders vragen zich af: helpt dat? Wellicht bespaart het u om de druk te controleren, omdat er niks kan ontsnappen. Als u de roze consumentenbril afzet, zult u zien dat er voor de gemiddelde consument geen voordeel in zit. Maar hoe zit het eigenlijk met bandengas?

Bandengas is stikstof dat niet zo snel vervlucht. Lucht bestaat uit ongeveer 78 procent stikstof, maar ontsnapt niet veel sneller van een intacte band. Als een band beschadigd is, zal stikstof helemaal niet helpen. Schade wordt meestal ontdekt door de luchtdruk te controleren - wat daardoor ook noodzakelijk is als de banden met gas gevuld zijn.

Ondanks zijn er toch nog voordelen aan bandengas, wat echter niet geldt voor automobilisten: de zuurstof in de lucht kan een band in vuur steken of een snelle oxidatie doen ontstaan. Het speelt een rol in racen, bij vliegtuigen en zware transportvoertuigen, maar niet voor auto's en motorfietsen. Dus u kunt de kosten voor bandengas besparen.

Naar boven