Bestelstatus x
Uitloggen

0208903697

Lakverzegeling

Het is een hardnekkig misverstand dat hete wax bij een autoschoonmaak ook werkt als lakverzegeling en dat water en vuil daardoor niet meer blijven plakken. Integendeel, hete wax laat de auto glanzen na het wassen en het water valt er sneller af, hoewel het effect uitwerkt na een paar dagen. Toegegeven kun je met hete wax langere resultaten krijgen van een aantal weken, maar het aanbrengen met de hand is vermoeiend.

Het alternatief: een lakverzegeling van Profi. Een professionele verzegeling sluit de poriën in het lak af. Ze zijn verantwoordelijk voor het feit dat zonder de juiste behandeling, vuil of watervlekken zichtbaar op het oppervlak aanwezig zijn. Zoals je tegenwoordig vaker ziet, wordt nanotechnologie gebruikt in een lakverzegeling. De druppelvorming en het weg laten glijden van water dat wordt veroorzaakt wordt het lotus-effect genoemd. De nanolaag beschermt het lak niet alleen van vuil, maar ook van UV stralen, vogelpoep en steentjes. Het wassen van een auto na zo'n verzegeling is kinderspel. Lakverzegeling is niet erg goedkoop en je moet er honderden euro's in investeren. Dit is vanwege de kosten.

Meerdere rondes van polijsten volgt na de grondige schoonmaak. Het lak is gereinigd en daarna ontvet. Dan pas komt de verzegeling dat ongeveer twee jaar meegaat. Dat is langer dan met hete en koude wax, maar ook duurder. Doe het zelf verzegelingen zijn ook te koop. Ze kosten ongeveer een tiende van de prijs met Profi en wanneer ze goed zijn aangebracht gaan ze ongeveer een jaar mee. Toegegeven is deze methode alleen iets voor ervaren rijders die veel geduld hebben. Het type verzegeling die je moet overwegen is daarom een kwestie van tijd en geld.

Bescherm en onderhoud je lak op deze manier:

Auto mit gutem Lack

Roestomvormer aanbrengen

Roest is iets dat niemand op een auto wil zien. Met de tijd is het echter moeilijk te vermijden. Eén klein steentje kan een barst in het lak brengen en dit veroorzaken door het beschadigde plekje te laten roesten. Over het algemeen blijft het niet beperkt tot een klein plekje en dus moeten roestplekjes zo snel mogelijk worden verwijderd. De oplossing is roestomvormer. Het zet ijzeroxidatie (roest) om in fosfaat. Dat is veel stabieler en kan worden beschilderd. Roestomvormer is te koop en roestomvormer aanbrengen gaat op de volgende manier:

  1. Bedek de plek rond het verroeste deel met tape zodat het lak niet wordt beschadigd.
  2. Gebruik 80 of 150 schuurpapier over het roest, daarna met 240 zandpapier.
  3. Breng de roestomvormer aan en laat het inwerken volgens de instructies (meestal 48 uur).
  4. Gebruik glasvezel herstelmatjes voor de mogelijke gaatjes en om harsschade te repareren.
  5. Polijst dan de behandelde plek met zeer fijn zandpapier.
  6. Verwijder de tape.
  7. Breng nieuwe, wijde dekkende tape aan.
  8. Breng drie tot vier lagen spuitlak kriskras en laat na elke lag het een paar minute drogen.
  9. Na een week behandel je de hele plek grondig met polijstende schuurmiddel.
  10. Verzegel met verschillende lagen blanke lak.

Wanneer je roestomvormer met wat vaardigheid aanbrengt kun je roestplekjes op de auto herstellen. Natuurlijk heb je hiervoor tijd nodig, maar roest kan door centimeters dik ijzer knagen en op den duur grote schade aanrichten als je er niet op tijd iets aan doet.

Schuurmiddel voor auto's

Als het lak vermindert in kwaliteit of kleine krasjes laat zien door borstels van een autowasserij, is het mogelijk dat schuurmiddel hier helpt. Het wordt gebruikt als een polijstmiddel en verwijdert de bovenste lag lak omdat het schurende substanties heeft. Wanneer naar behoren gebruikt polijst dit middel goed en worden kleine beschadigde plekjes verwijderd. Als je overdrijft maak je het weer juist erger. Het polijsten kan worden gedaan met de hand of met een schuurmachine. Zowel enkelvoudige als dubbelvoudige substanties zijn te koop, waar bij zandpapier het laatstgenoemde alleen bestemd is voor ervaren gebruikers. Polijsten met doeken of schijven komen meestal met speciale setjes. Wanneer je het koopt, moet je ervoor zorgen dat er altijd een handleiding bij komt. Na het behandelen met schuurmiddel is het lak ruw geworden. Dat maakt het kwetsbaar, waardoor je het ook absoluut gelijk moet verzegelen. Als je het niet aandurft om een kras met schuurmiddel te behandelen schakel je een expert in.

Blanke lak aanbrengen

De verflaag van een auto bestaat uit twee lagen: de basislaag en de blanke lak. Laatstgenoemde beschermt de kleur en geeft het zijn glans. Het is daarom een essentieel bestandsdeel van het herlakken van een voertuig. Blanke lak aanbrengen is vergelijkbaar met het aanbrengen van de basisverf. Het moet heel droog zijn (het duurt meestal slechts een paar minuten), wat kan worden herkend aan het doffe resultaat. Je moet altijd werken in een stofvrije omgeving, omdat zelfs de kleinste deeltjes zichtbaar zullen worden in het lak. Om dit soort deeltjes tegen te houden moet de basislaag en blanke lak direct na elkaar worden aangebracht. De blanke lag wordt in een spuiter geplaatst en eerst aangebracht aan de zijkanten en hoeken. Daarna komen twee lagen van natte, overdekkende lak waarbij tussendoor het lak in de lucht moet drogen voor een paar minute. Over het algemeen droogt het geheel gedurende een nacht, hoewel pas weken later het eindelijk hard wordt. Met wat vaardigheid en het juiste gereedschap is het aanbrengen van blanke lak niet zo moeilijk.

Lappenpoliutr

Touch up aanbrengen

Het gaat erg snel: een steentje wordt gelanceerd door een voorbij rijdende auto en komt tegen jouw auto aan om een flinke beschadiging in het lak te geven. Dit is over het algemeen niet een grote plek, maar irritant genoeg. Voor zulke situaties of om gekraste laklagen te herstellen, bieden autofabrikanten vaan touch up sticks in de bijbehorende autokleur. Vaak is het echter geen stick maar een fles en borstel. Soms komt het met basislak en blanke lak. Met een touch up stick kun je kleine beschadigingen goed verwijderen. De juiste kleur is echter niet het enige belangrijke om rekening meet e houden. Vaak is de borstel die bij een touch up zit niet geschikt voor delicaat herstel. Investeer in de plaats daarvan wat geld in een hele fijne borstel die te koop is bij bijvoorbeeld kunstwinkels. Tandenborstels zijn ook een optie als het beschadigde plekje heel klein is.

Voordat je het lak aanbrengt moet je het plekje goed reinigen en ontvetten, met bijvoorbeeld een katoenen propje en reinigingsmiddel. Als er roest is, moet het worden geschuurd en behandeld met schuuromvormer. Vergeet niet de blanke lak en laat alles een hele nacht drogen. Dan moet het plekje worden geschuurd met 2500 of 3000 zandpapier en vervolgens worden gepolijst. Klaar!

Polijstmiddel aanbrengen

Het lak van een auto wordt blootgesteld aan elementen, en krijgt ook te maken met andere dingen, bijvoorbeeld vogelpoep. Het is waar dat de laatste decennia veel is gebeurd wat betreft de kwaliteit en bestendigheid van autolak, maar het moet toch nog steeds goed worden beschermd. In de fabriek is er blanke lak bovenop de basislak, maar zelfs dit kan dof worden. Om de glans weer terug te brengen is er polijstmiddel voor auto's. Wanneer dit product wordt aangebracht met cirkelbewegingen gaat het een paar weken mee. Deze procedure is goed voor de winter en zomer als bescherming tegen zout of insectendelen. In polijstmiddel vind je schurend materiaal, die tegelijk kleine krasjes in het lak verwijderen waarin lagen lak verwijderd worden. Je moet je dus goed aan de instructies in de handleiding houden om te voorkomen dat je het lak beschadigt. Na het polijsten breng je wax (liefst Brazilian Carnauba wax) aan op het lak. Er zijn ook gecombineerde producten met micro deeltjes en synthetische polijstende bestandsdelen die polijstmiddel en wax combineren. Uiteindelijk komt het neer op de staat van het lak en je moet dus voldoende hierover weten voor je polijstmiddel aanschaft.

Lackaufbetreitung

Als je het juiste middel hebt gevonden, heeft de rest te maken met het werk. Dus hoe breng je op de juiste manier polijstmiddel aan? Eerst moeten vuil, stof en andere deeltjes worden verwijderd van het lak. Het is vooral belangrijk dat je zand en stukjes van insecten of vogelpoep verwijderd wat onbedoeld een schurend effect kan hebben op het polijstmiddel. Een zorgvuldige autoreiniging moet het gewenste resultaat in de meeste gevallen geven. Hierna wordt de auto goed gedroogd, bij voorkeur met autoleer of met een microvezel doek. Voor het polijsten zelf heb je vooral tijd nodig, maar het is het waard. Belangrijk is ook om dit niet in direct zonlicht te doen! Dat kan leiden tot vlekken. Een plek in de schaduw is de beste keuze. Ruiten, koplampen en plastic delen worden vooraf bedekt. Je kunt ook een stofvrije doek gebruiken als je het polijstende vloeistof aanbrengt. Dit wordt melkwit op het lak en kan dan worden bewerkt met cirkelbewegingen. Het alternatief voor een doek is een polijstmachine en wanneer dit wordt gebruikt, wordt het polijstende effect verbeterd. Er is een onderscheid tussen:

  • Een excentrische polijstmachine wat geschikt is voor nieuwkomers. Het duurt wel wat langer.
  • Een snellere excentrische polijstmachine met geforceerde rotaties.
  • Een professionele roterende polijstmachine met superieure prestaties en bron van warmte.

Polijstmachines zijn bijzonder vanwege het feit dat ze minder energie vragen (iets meer met de roterende polijstmachines). Een klein beetje druk is genoeg en het polijsten wordt even verdeeld. Het verwijdert ook alle residu. Als je jezelf het handwerk of het technische wilt besparen of geen tijd hiervoor hebt, laat het dan aan een expert over. Voor rond de 100 euro wordt je lak goed behandeld.

Conclusie

Het feit dat het lak van een auto minder gepolijst raakt met de tijd kan nauwelijks worden vermeden. Met de juiste onderhoud kan dit verouderende proces echter merkbaar worden vertraagd. Of het nu is om de schade door stenen of voor nanoverzegeling via Profi of polijsten, het geld is het waard, omdat een goed onderhouden lak van een auto ook de waarde van de auto op peil houdt. Lack des Autos