Bestelstatus x
Uitloggen

0208903697

Pechservice en gereedschap

Een kapotte auto is erg vervelend en kan gebeuren door verschillende oorzaken. Hoewel je vaak wel overweg kunt met schade aan banden met een reserveband of een zelfplakkende band, is een lege benzinetank of een fout in de motor een groter probleem. Als je beschermd bent door een autoclub, kun je beroep doen op hun pechservice. Hiervoor bel je naar de service hotline, wat snel en gemakkelijk gaat dankzij Smartphone & Co, maar in afgelegen gebieden heb je misschien geen bereik. In dat geval biedt een telefoonpaal uitkomst die langs de weg staan. Een telefoontje is gratis en je hebt geen lidmaatschap nodig in een autoclub. Je kunt hulp krijgen waar je achteraf voor betaalt. Autofabrikanten bieden soms een vergelijkbare service die kan worden gedekt door een verzekering, afhankelijk van het probleem.

Service bij autopech

Een aantal autoclubs bieden een speciaal lidmaatschap om assistentie bij pech te bieden wanneer nodig. Dit is handig, omdat je dan niet bij hoeft te betalen voor de service. Met ADAC moet je echter een bewijs van lidmaatschap aantonen die minstens 1 dag actief is. Maar dat betekent niet dat de "gele engel" hulp weigert aan alle anderen wanneer iemand een kleine vervanging nodig heeft of wat benzine (tegen betaling natuurlijk). Service ter plekke zoals dit is ideaal, maar niet altijd mogelijk. Soms kun je er niet omheen dat je auto moet worden weggesleept en dat kan aardig wat kosten. Meestal moet je in cash betalen en als je niet genoeg bij je hebt, moet je dat van tevoren aan de sleepservice vertellen zodat je onderweg bij een geldautomaat kunt pinnen.

Panne

Je kunt een groot aanbod van krikken, hellingbanen en andere hulpmiddelen vinden hier.

Krik

Met een krik

kun je een auto optillen, wat repareren gemakkelijker maakt en het laat je een band vervangen. Er zijn verschillende types krikken die vooral verschillen in de wijze waarop ze worden gebruikt. Wanneer u ze koopt, kijkt dan niet alleen naar de prijs, maar ook de kwaliteit, want ernstige ongelukken kunnen gebeuren als de krik ineens niet meer werkt onder een opgetilde auto. Een GS symbool, TUV label of CE zijn minimale vereisten.

Wanneer je zoekt naar een geschikte krik, neem dan het gewicht van je auto in acht, de hoogte en de methode waarop je te werk wilt gaan. Als je het alleen maar sporadisch nodig hebt zoals het wisselen tussen zomer- en winterbanden, heb je genoeg aan een model van rond de 20 euro. Hobbyisten wat betreft autoklussen moeten investeren in iets beters. De pompen op een hydraulische krik zullen langer meegaan, en de duurdere rollende krikken zijn makkelijker te gebruiken.

Het eenvoudigste type is de diamantvormige schaarkrik die kan worden gekocht voor 10 of meer euro's. Met dit model gebruik je een hefboom om de auto langzaam op te heffen. Dit duurt even, maar het vereist niet teveel fysieke kracht. De schaarkrik kan gemakkelijk worden vervoerd en is een populair ding voor wanneer pech voorkomt. Een variant hierop is de potkrik met een pomp arm.

Andere veel voorkomende types krikken zijn:

    • Trolley krikken
    • Potkrikken
    • Airbag krikken
Wagenheber

Hydraulische krikken

Met hydraulische krikken zijn er verschillen tussen trolley en potkrikken. Trolley krikken werken op oliedruk en zijn in het bijzonder praktisch, omdat ze vier wielen hebben waarvan twee vrij te bewegen zijn zoals bij een winkelwagen. Ze kunnen worden geplaatst onder het midden van een auto, waardoor je de opgetilde auto kunt rond bewegen. Optillen en neer laten dalen wordt gedaan door een hefboom die de hydraulische pomp aanstuurt. Aan het andere uiterste van de krik is een komvormige plaat (liefst met rubberen bovenkant). Dit is het deel dat contact maakt met de auto. Trolley krikken hebben een nadeel. Vanwege hun gewicht zijn ze niet erg gemakkelijk te vervoeren en ze zijn wat duur.

Een andere mogelijkheid (maar niet persé beter) is een potkrik. Dit type kan maar liefst 30 ton optillen en is daarmee sterker dan elke andere krik. Professionals gebruiken pneumatische potkrikken, maar er zijn ook hydraulische modellen. De hoge draagkracht zorgt voor het gebruik bij commerciële voertuigen of caravans, zelfs al is de maximale hoogte van deze krik erg laag.

Elektrische krikken

Een alternatief voor handmatige, pneumatische en hydraulische krikken is de elektrische krik. Dit is meestal een schaarkrik die een motor heeft. Het wordt aangedreven via de aansteker van de auto, dus er is geen hefboom. Er zijn verschillende types van elektrische krikken die onderling verschillen in draagkracht, draaghoogte en natuurlijk de prijs. Sommige modellen kunnen ook verbinden met de accu van het voertuig.

Airbag krikken

Een airbag krik maakt gebruik van de uitlaatgassen van een voertuig om te tillen. Het is een soort ballon gemaakt van scheurvrije kunststof en heeft een slang aan één kant. Deze wordt verbonden aan de uitlaat van de auto en de motor wordt aangezet, die de ballon opblaast. Een airbag jack heeft een voordeel. Het is gemakkelijk te vervoeren omdat het weinig ruimte in beslag neemt en het vereist minder fysieke kracht om te bedienen. Het is daarnaast bruikbaar voor ongelijke ondergronden wat moeilijk is bij andere krikken. Maar de kunststof airbag is op lange termijn wel vatbaar voor scheurtjes en foutjes en als dit gebeurt tijdens het klussen kun je een groot probleem krijgen.

hellingbanen worden gebruikt voor het in- en uitladen van één voertuig in het andere, indien er hoogteverschillen tussen beide voertuigen zijn. Deze moeten heel stabiel zijn omdat ze meestal veel gewicht moeten verplaatsen. Ze worden gemaakt uit verschillende materialen afhankelijk van waar ze voor bedoeld zijn. Dit is meestal staal of aluminium. Ze zijn erg handig voor auto's, grote vrachtwagens, bouwvoertuigen of motors. Wanneer je ze aanschaft is het belangrijk om niet alleen naar hun draagkracht te kijken, maar ook de ideale laadhoek en lengte.

In tegenstelling tot de grote hellingbanen voor huizen voor het gebruik van rolstoelen, bestaan hellingbanen voor voertuigen uit twee delen: één voor elk wiel. De afstand tussen deze kunnen worden afgesteld op de breedte van het voertuig. Een kleine kromming maakt het laden nog makkelijker. Er zijn ook hellingbanen met verhogingen aan de zijkant die moeten voorkomen dat voertuigen van de rand kunnen vallen. Hellingsbanen die kunnen opvouwen hebben het voordeel dat ze niet zo veel ruimte in beslag nemen en daarom makkelijker te vervoeren zijn.

De juiste hellingbaan voor elk voertuig:

Hellingbanen voor passagiersauto's

Hellingsbanen voor passagiersauto's hebben een extra functie behalve alleen laden. Normaal zijn er twee banen van staal waarover de auto rijdt. De schuine ligging van het voertuig maakt het mogelijk om toegang te krijgen tot het onderstel om problemen te vinden en repareren. Hellingsbanen voor passagiersauto's zijn als een optillend platform, hoewel je geen toegang hebt tot het complete onderstel. Deze zijn natuurlijk goedkoper dan een daadwerkelijk liftmechanisme.

Hellingsbanen voor passagiersauto's variëren in breedte. Typische modellen ondersteunen bandbreedtes van 195, 225 en 255. Je kunt ook gaan voor modellen met een af te stellen hoogte, die beginnen te lijken op een liftsysteem. Hoe dan ook, ze zijn beter dan een krik. Hellingsbanen voor passagiersauto's zijn betaalbaarder dan je misschien denkt. Het is het praktisch niet waard om ze te huren.

Hellingbanen voor vrachtwagens

Gewone hellingbanen hebben een draagkracht van een paar honderd kilo. Dat is genoeg om motoren, quads en andere lichte voertuigen te tillen. Als je een vrachtwagen wilt laden, heb je vaak te maken met zwaardere gewichten. Dus een hellingbaan voor vrachtwagens zou een paar ton moeten kunnen ondersteunen. Dit speelt een rol in commerciële voertuigen vervoeren. Wanneer je er één wilt aanschaffen, kijk dan naar de draagkracht en of het gaat om één of twee hellingbanen. Blokkeer de wielen van het voertuig met blokken en zorg ervoor dat de hellingbanen niet kunnen schuiven.

Hellingbanen voor bouwvoertuigen

Bouwvoertuigen wegen vaak enkele tonnen. Het is dus belangrijk om geschikte hellingbanen voor bouwvoertuigen te gebruiken. Deze hebben een hoge draagkracht. Er zijn aluminium hellingbanen beschikbaar hiervoor. Hellingsbanen voor bouwvoertuigen kunnen tot 20 ton dragen en moeten heel zorgvuldig worden bediend vanwege de enorme gewichten die hierbij een rol spelen. De maximale hoek moet 30% zijn of 16,5 graden. De lengte van de hellingbanen kunnen worden berekend met de volgende formule: hoogteverschil x 3,5. Als het te vervoeren voertuig slechts een enkele as heeft, komt de draagkracht van de hellingbaan neer op rond de 80% van de aangegeven waarde, omdat het meestal gebaseerd is op voertuigen met twee assen.

Aluminium hellingbanen

Afhankelijk van hun functie, verschillen hellingbanen niet alleen in lengte maar ook in materialen. Gewoonlijk bestaan ze uit aluminium of staal. De draagkracht varieert niet veel. Hellingsbanen met een draagkracht van meer dan 10 ton zijn meestal aluminium hellingbanen. Deze hebben het voordeel van een lichter gewicht, die daardoor makkelijker te vervoeren zijn. Ze zijn beschikbaar als vouwbare hellingbanen en in dit geval worden ze geplaatst op het laadgebied van de vervoerende wagen. Ze moeten niet verward worden met hellingbanen die bestaan uit verschillende delen die met elkaar worden verbonden en zijn erg mobiel. Telescopen en hellingbanen van het koffer-type zijn aluminium die gemakkelijk kunnen worden opgeborgen.