Bestelstatus x
Uitloggen

0208903697

Soorten banden

Banden verzekeren u van veiligheid. Om deze reden is het belangrijk dat ze aangepast zijn op de weercondities en geschikt zijn voor het voertuig. Bovendien moeten de luchtdruk en profieldiepte correct zijn. Er zijn verschillende soorten banden:

Breedbanden

Breedbanden zijn erg populair bij sportauto's. En om eerlijk te zijn: het ziet er verdomd goed uit. Breedbanden zijn echter niet alleen gereserveerd voor de ijdele volgers, maar hebben ook een paar voordelen. Hoe breder de band, des te breder het contactveld met de grond en dit verbetert weer de energietransfer en grip, speciaal op droge wegen.

Veel breedbanden hebben een opvallende middengroef en veel dwarse v-groeven. Beide groeven verzekeren een optimale waterafdrijving op natte wegen. En bovendien, omdat meer lamellen aangebracht kunnen worden op het grotere oppervlak zijn breedbanden ook goed voor de winter. De autofabrikanten ontwikkelen nieuwe concepten voor meer veiligheid op ijs en sneeuw.

Echter, breedbanden hebben ook een paar nadelen, vooral als het gaat over de kosten. Vooraleerst leidt een groter contactveld tot meer rolweerstand en daardoor tot een hoger benzineverbruik, en verder zijn deze banden vaak duurder in aanschaf dan conventionele banden. Op autobandenmarkt.nl kunt u echter breedbanden van vele merken tegen goedkope prijzen vinden.

XL-banden

XL-banden hebben niks te maken met erg grote banden - ze zijn versterkt. Dit betekent dat de draagcapaciteit is verhoogd. Het laadvermogen wordt weergegeven door de laadindex (loadindex). Met een laadindex van een 90 kan een wiel tot wel 600 kg dragen. XL-banden kunnen een laadindex hebben tot 93 of 95, vergeleken met een identiek niet versterkte band. Zulk een band wordt ook wel XL (extra load) of Reinf (Reinforced) genoemd. Het kan herkend worden aan de XL aan het eind van de gestandaardiseerde bandenmarkering.

Een XL-band heeft een stabielere structuur en een karkas met meerdere lagen. Zulk een band rijdt op een hogere bandenspanning als normaal. Deze technologie is nu ook beschikbaar voor hogesnelheidsbanden.

Laagprofielbanden

De gestandaardiseerde bandmarkering geeft niet alleen de breedte en binnendiameter van de band weer, maar ook een indicatie van het profiel. Dit is het ratio percentage van de bandbreedte en randhoogte. Het is 40 procent voor een 215/40 R18 band. De flankhoogte wordt gemeten vanaf de rand tot het eind van de band. Als het maximaal 50 procent is van de bandbreedte wordt het laagprofielband genoemd. In de meeste gevallen zijn dit ook breedbanden.

Voordelen en nadelen van laagprofielbanden

Banden onder 25 procent worden zelden gevonden op de markt. Wanneer u zulke extreme dimensies gebruikt, moet u compromissen maken in comfort. Drempels zullen harder ervaren worden en het rolgeluid neemt toe, wat ook het brandstofverbruik beïnvloed. Laagprofielbanden zijn gevoeliger voor impact of andere zware taken. Als de weg in slechte toestand is, lijdt de hechting van deze banden daaraan. Natuurlijk hebben laagprofielbanden, behalve de look, ook voordelen. De handelbaarheid in bochten is beter, omdat de stijfte toeneemt door de lage hoogte. De laterale stabiliteit is ook goed. Net zoals bij alle banden, moet u rekening houden met de juiste bandenspanning, omdat afwijkingen naar boven of onder onaangename consequenties kan hebben.

Nankang laagprofielbanden 215/30 ZR20

Nankang laagprofielbanden

© Delticom AG

Gebruikte banden

Nieuwe banden kopen brengt kosten met zich mee die sommige automobilisten niet willen betalen. Ondanks dat voornamelijk Aziatische banden voor kleine en compact klasse voertuigen vaak erg goedkoop zijn, geven enkelen de voorkeur om gebruikte banden te kopen om geld te besparen. Dit kan de moeite waard zijn - of averechts werken. Goed behouden banden kopen van bekende fabrikanten is in feite niet verkeerd, maar bekijk ze grondig voordat u ze koopt.

Als u enige schade of slijtage kunt zien - hands off! Deze banden zijn een gevaar voor u en andere weggebruikers en moeten daarom verwijderd worden. Bovendien is er een wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm. Maar zelfs met 3 mm is een aankoop niet aan te raden, omdat de rijeigenschappen niet vergelijkbaar zijn met een 8 mm profieldiepte. Neem een munt om de profieldiepte te controleren - als de rand van de munt helemaal in het profiel verdwijnt, is deze nog in orde.

Remould-banden

Remould-banden of coverbanden zijn een alternatief voor gebruikte banden. Dit zijn oude banden die onbeschadigd zijn en voorzien zijn van een nieuw profiel. Als dit gedaan is door een professional, is de kwaliteit vergelijkbaar met een nieuwe band - tegen een lagere prijs. U kunt coverbanden van veel fabrikanten vinden in onze online shop. Naast de aantrekkelijke prijs is er nog een sterk punt vóór deze band - gecoverde banden beschermen het milieu.

Zomerbanden

Zomerbanden moeten worden gebruikt vanaf Pasen tot oktober. Ondanks dat er geen wettelijke verplichting is voor zomerbanden, hebben deze banden de beste handelbaarheid als de temperatuur erg hoog is. Het rubber component is hard en zorgt voor grip. De groeven verzamelen het water en transporteren het van de band weg, zodat deze niet kan drijven.

Winterbanden

Sommige landen stellen winterbanden verplicht op winterachtige wegen (of die met een M+S markering). Ze zijn zachter dan zomerbanden en blijven zelfs op lage temperaturen flexibel. De lamellen hechten zich aan de sneeuw en ijs om de trekkracht te verhogen.

All-Seasonbanden

All-seasonbanden worden, ook wel all-weatherbanden genoemd, combineren de voordelen van winter- en zomerbanden, ze slijten echter sneller en hebben een hogere rolweerstand, wat weer het benzineverbruik verhoogt. Naast zomer-, winter- en all-seasonbanden biedt autobandenmarkt.nl ook racebanden, vintagebanden, coverbanden, alsook banden voor motors en commerciële voertuigen, off-roadbanden en runflatbanden.