Wij gebruiken Cookies. Door deze pagina te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik ervan.
OK
Bestelstatus x
Uitloggen

Structuur van een accu

Elke autorijder weet dat je een goede accu nodig hebt om een auto te starten. Maar hoe is een accu eigenlijk gebouwd? De essentiële onderdelen van een accu zijn de elektrolyt oplossing, in de meeste gevallen 37% zwavelzuur, en de loden platen, gestructureerd in het omhulsel in afwisselende lagen. De platen zijn verbonden afwisselend met de positieve (rode) en negatieve (blauw) polen, zodat de tegengesteld geladen platen elkaar niet aanraken en een kortsluiting veroorzaken. Hiervoor zijn afscheiders tussen de platen geplaatst. De gassen geproduceerd door de chemische reactie worden vrijgelaten via een opening in het omhulsel.

Informatie over de constructie van auto accu's:

Installatie

Als je een accu wilt installeren in een auto, dan hoef je daarvoor niet naar een garage te gaan, omdat vrijwel iedereen een nieuwe starter accu zelf kan installeren met een paar gereedschappen. Als je deze stappen volgt, kan niks misgaan en bespaar je een hoop geld. Volg deze stappen om een nieuwe accu te installeren:

Aufbau Autobatterie
  1. Verwijder de kunststof beschermingsdopjes van de polen van de nieuwe accu en zet ze ergens uit de weg.
  2. Nu kun je de nieuwe accu plaatsen in de accu ruimte in de auto. Zorg ervoor dat de accu rechtop staat en dat er geen objecten in de ruimte aanwezig zijn die de accu kunnen beschadigen. In de meeste voertuigen wordt de accu geplaatst onder de klep met de motor, maar in sommige voertuigen zit het in de achterbak.
  3. Nu kan de accu in zijn plek worden vastgezet met het bijkomende haakje.
  4. Hierna wordt de rode kabel verbonden met de positieve pool en daarna de zwarte met de negatieve. Beide kabels worden vastgezet aan de polen met schroeven.
  5. Wanneer dat klaar is, kunnen de polen worden beschermd tegen roest met olie of spray dat hiervoor bedoelt is. Dit helpt ook de overdracht van voltage veilig verlopen.

Gewicht

Deze accu's zijn geen lichtgewicht. Het gewicht van een accu is vrij groot en niet voor zwakke armen. Gemiddeld wegen ze tussen de 10 en 30 kg, afhankelijk van hun constructie en opslagcapaciteiten. Het zware gewicht van de accu drukt op de accuruimte in de auto, en tijdens het rijden over slechte wegen loopt deze druk nog hoger op. Een beschadigde accuruimte kan gevaarlijk zijn voor de accu zelf. Als het breekt, zal de accu op de weg vallen wat weer gevaarlijk is voor andere autorijders. Het is erg raadzaam om voor de veiligheid van tijd tot tijd te kijken of alles in orde is.

Positief/negatief

Wat betekent positief en negatief in auto accu's en waarom is één pool rood en de andere zwart?. Dit is een vraag die veel rijders zich kunnen afvragen. Gelukkig is het antwoord vrij eenvoudig. De positieve pool van een accu moet altijd verbonden worden met de rode kabel en de negatieve met de zwarte kabel. Wanneer de accu wordt verwijderd, wordt het eerst ontkoppeld van de negatieve pool en daarna de positieve. Wanneer een nieuwe accu wordt geïnstalleerd, volg je precies het tegenovergestelde principe. Eerst verbind je de positieve pool op het systeem voordat je de negatieve goed vastkoppelt.

Volt

Hoe kun je de volts van een accu meten en nagaan of de accu genoeg voltage produceert? Er zijn twee mogelijkheden: je kunt je auto vooruit duwen met de motor uit richting een muur of een huis, zet de lage koplampen aan en kijk of het licht zichtbaar zachter wordt na het aanzetten, of je kunt de voltage meten met een multimeter. Om dit te doen, houd je de rode kabel op de positieve pool en de zwarte op de negatieve tegelijkertijd. Als de multimeter tussen de 12.7 en 12.4 V laat zien, is de accu in goede staat. Als het minder dan 12 V laat zien, is het tijd om de accu te vervangen.

Voltage

De meeste elektrische systemen van moderne auto's functioneren op 12 volt. De accu moet op zijn minst dit voltage dragen (liefst iets meer), zodat de accu genoeg kracht heeft om de auto te starten. De meting van accuvoltage is best eenvoudig en kan door iedereen worden gedaan in de garage thuis. Het voertuig moet uitstaan voor ten minste 1-2 uur voordat er getest wordt. Dan kun je de accu voltage meten met een multimeter dat is ingesteld op de juiste voltage range. Om dit te doen, raak met de rode kabel van de multimeter de positieve pool aan, terwijl tegelijkertijd je met de zwarte kabel de negatieve pool raakt. Een volledig opgeladen accu zal tussen de 12.4 en 12.7 V aangeven. Als de voltage onder de 12 volt is, is het niet langer meer voldoende en moet de accu zo snel mogelijk vervangen worden. Een te lage voltage kan ook een probleem aangeven met de wisselstroom dat niet meer naar behoren de accu kan opladen.

Fabrieksdatum

De fabrieksdatum van de accu is belangrijk, omdat een accu dat niet verbonden en gebruikt is voor langer dan 12 maanden ontladen kan raken. Zelfs als niks de batterij heeft gebruikt kan het desondanks ontladen. Om de exacte fabrieksdatum vast te stellen, moet je goed kijken naar de negatieve pool. Er is vaak een viercijferig nummer aangegeven. De eerste twee cijfers staan voor de week van de fabricage en de laatste twee het jaar. Er zijn ook accu's die een sticker hebben die de maand en het jaar aangeven.

Accuduur

Een van de meest voorkomende oorzaken van autopech is een defect aan de accu, maar hoe kan de accuduur van een accu worden verlengd? Boven alles is het goed om korte ritten te vermijden. Dit verbruikt de accu veel sneller, omdat de wisselstroom niet voldoende de accu kan opladen over deze korte tijdsperiodes. Wanneer het mogelijk is, moet je het vochtniveau van de accu eens per jaar checken en gedestilleerd water toevoegen wanneer dat nodig is, om uitdroging van de accu te voorkomen. Het helpt daarnaast om het elektrische verbruik van de elektrische systemen in de auto te minimaliseren. Zet bijvoorbeeld de verwarming van het achterraam en de zijspiegels af zodra ze helder zijn.

Parallel schakelen

Om de capaciteit van je accu te vergroten, kun je de accu parallel schakelen. Dat werkt bijvoorbeeld bij de energietoevoer van een woonwagen, caravan of een sportauto met een grote motor. Dit zorgt voor meer opslag, terwijl de voltage intact blijft. Met parallel schakelen worden de negatieve polen met elkaar verbonden en zo ook de positieve. Dit verhoogt de capaciteit van beide accu's samen, terwijl het totale voltage hetzelfde blijft als dat van een op zichzelf staande accu; in dit geval 12 volt. Normaal kunnen alleen accu's met dezelfde voltage en zuurgraad en dezelfde lading met elkaar parallel worden verbonden. Daarnaast moeten ook de draden hetzelfde zijn en dezelfde lengte.

Motorraum

Prijzen zijn per band en incl. BTW in Nederland.