Wij gebruiken Cookies. Door deze pagina te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik ervan.
OK
Bestelstatus x
Uitloggen

Veelgestelde vragen

  1. Welke criterien beoordeelt het EU-bandenetiket?
  2. EU-Bandenetiket: rolweerstand
  3. EU-bandenetiket: Grip op nat wegdek
  4. EU-bandenetiket: geluidsemissie
  5. Verdere criterien/mogelijkheden tot beoordeling van banden
  1. Welke criterien beoordeelt het EU-bandenetiket?

    Het EU-bandenetiket omvat drie bestanddelen:

    - Rolweerstand (brandstof-efficientie):
    Het benzinepomp-symbool staat voor de rolweerstand van een band. Hoe lager, hoe minder energie nodig is, en hoe minder het verbruik aan brandstof. Deze indicator informeert de verbruiker dus zowel omtrent de energie-efficiëntie van een band als ook over zijn milieuvriendelijkheid in de vorm van CO2-emissie. De beoordeling wordt in categoriën van  "A" tot "G" aangegeven, waarbij "D" niet gegeven wordt.




    - Grip op nat wegdek
    Dit symbool kentekent de verbinding van een band op een natte rijbaan.
    De grip op natte rijbaan is een centrale faktor, als het om de zekerheidsrelevante prestatiecapaciteit van een band gaat. De uitwerkingen van grip op natte rijbaan op de verkeersveiligheid zijn enorm, want banden met excellente verbinding verkorten duidelijk de remafstand.

    Hoe korter de remweg, desto beter die classe.

    De gradatie op het EU-bandenetiket  is in de categorie van "A" tot "G" ingedeeld, waarbij D en G niet gegeven worden.



    -Geluidsemissie
    Het symbool met de luidspreker staat voor de geluidsontwikkeling die een band veroorzaakt, als hij op het rijbaanoppervlak rolt. Die wordt in decibel (dB) gemeten.De geluidsemissie van de band werkt zich uit op de totale luidsterkte van het voertuig en beïnvloedt niet alleen het rijcomfort maar ook de geluidsbelasting van het milieu. De band is luider, naar gelang er meerdere zwarte golven aangeduid worden.
  2. EU-Bandenetiket: rolweerstand

    Het benzinepomp-symbool staat voor de rolweerstand van een band. Hoe lager, hoe minder energie nodig is, en hoe minder het verbruik aan brandstof. Deze indicator informeert de verbruiker dus zowel omtrent de energie-efficiëntie van een band als ook over zijn milieuvriendelijkheid in de vorm van CO2-emissie.

    De mogelijke insparingen van brandstof door een band worden met de gelijke graderingen beoordeeld als zijn prestatie qua zekerheid. Maar hier wordt het nog door een kleur-diagram verduidelijkt, wat overeenkomt met het gestandaardiseerde diagram voor energie-efficiëntie in  gans Europa.

    De beoordeling wordt in de categorie van "A" tot "G" aangegeven, waarbij "D" niet gebruikt wordt. Een verbetering om één categorie betekent een insparing van ca. 1 l. brandstof op 100km. Tussen  categorie "G" und "A" ligt een totale reducering van ca. 7,5% van het verbruik aan brandstof.

    Categorieauto-banden
    Rolweerstand (CR) in kg/t
    Lichte vrachtwagen-banden
    Rolweerstand (CR) in kg/t
    Vrachtwagenbanden
    Rolweerstand (CR) in kg/t
    - A -
    ≤ 6,5 ≤ 5,5 ≤ 4,0
    - B -
    6,6 - 7,7 5,6 - 6,7 4,1 - 5,0
    - C -
    7,8 - 9,0 6,8 - 8,0 5,1 - 6,0
    - D -
    - - 6,1 - 7,0
    - E -
    9,1 - 10,5 8,1 - 9,2 6,1 - 7,0
    - F -
    10,6 - 12,0 9,3 - 10,5 ≥ 8,1
    - G -
    ≥ 12,1 ≥ 10,6 -
    Grenswaarden voor die classificatie van de rolweerstand
  3. EU-bandenetiket: Grip op nat wegdek

    Dit symbool kentekent de verbinding van een band op een natte rijbaan.
    De grip op natte rijbaan is een centrale faktor, als het om de zekerheidsrelevante prestatiecapaciteit van een band gaat. De uitwerkingen van grip op natte rijbaan op de verkeersveiligheid zijn enorm, want banden met excellente verbinding verkorten duidelijk de remafstand.

    De graderingen van het bandenetiket zijn in de categorien van  "A" tot "G" onderverdeeld, waarbij "D"  en "G" niet gebruikt worden. Het verschil in remafstand van één categorie naar de volgende bedraagt bij natte rijbaan, bij een snelheid van 80 km/h  tussen één en twee voertuiglengtes (3,0 - 6,0 m), gemiddeld rond 4,5 m. Tussen categorie "G" und categorie "A" ligt een totale verkorting aan remafstand van ca. 30%.

    In het totaal bedraagt de differentie aan remafstand bvb. Tussen categorie  "A" en "F" meer als 18 meter.

    Categorieauto-banden
    Kenwaarde (G)
    L. vrachtwagen-banden
    Kenwaarde (G)
    vrachtwagen-banden
    Kenwaarde (G)
    - A -
    ≥ 1,55 - -
    - B -
    1,40 - 1,54 - -
    - C -
    1,25 - 1,39 - -
    - D -
    - - -
    - E -
    1,1 - 1,24 - -
    - F -
    ≤ 1,09 - -
    - G -
    - - -
    Grenswaarden voor de classificatie van grip op natte rijbaan

    "G" duidt op een referentieband.  Deze classificatie geldt enkel voor autobanden, de methode voor lichte vrachtwagens en vrachtwagens is noch in ontwikkeling.
  4. EU-bandenetiket: geluidsemissie

    Het symbool met de luidspreker staat voor de geluidsontwikkeling die een band veroorzaakt, als hij op het rijbaanoppervlak rolt. Die wordt in decibel (dB) gemeten.De geluidsemissie van de band werkt zich uit op de totale luidsterkte van het voertuig en beïnvloedt niet alleen het rijcomfort maar ook de geluidsbelasting van het milieu. De band is luider, naar gelang er meerdere zwarte golven aangeduid worden. De kentekening met 2 zwarte geluidsgolven komt overeen met de EU-richtlijn, geldig vanaf 11/2012.

    3 zwarte geluidsgolven
    Drie zwarte geluidsgolven staan voor een hoge geluidsontwikkeling. Deze classificatie  komt overeen met de EU-standaard-grenswaarde volgens de richtlijn "2001/43/EG", die tot 10/2012 geldig is. Een band die zo gekentekend is, is luider als de EU-richtlijn vanaf november 2012 toelaat.

    2 zwarte geluidsgolven
    Twee zwarte geluidsgolven betekenen een gemiddelde geluidsontwikkeling. Deze classificatie komt overeen met de EU-standaard-grenswaarde volgens de verordening "661/2009/EG", die vanaf 11/2012 geldig is.

    1 zwarte geluidsgolf
    Één zwarte geluidsgolf betekent de minste geluidsontwikkeling. De waarde ligt tenminste 3 dB onder die in de  verordening "661/2009/EG" bepaalde grenswaarde voor het geluid.
  5. Verdere criterien/mogelijkheden tot beoordeling van banden

    Het nieuwe etiket informeert de klant over 3 belangrijke criterien: rolweerstand, grip bij nat wegdek en geluidsemissie. Er zijn echter verdere belangrijke produkt eigenschappen, wat de zekerheid betreft, die bij de keuze van nieuwe banden een rol spelen.
    Deze zijn bvb. eigenschappen bij aquaplaning, rijstabiliteit, levensduur, rem-eigenschappen op droge en natte rijbaan, zoals het gedrag bij winterse weersomstandigheden.

    De producenten betonen dat het EU-bandenetiket niet alle gedetailleerde informatie vervangt, die bvb. in tests in de vaktijdschriften gepubliceerd worden. Zo biedt het EU-bandenetiket voor winterbanden enkel een beperkte expressiviteit, aangezien wintereigenschappen niet afgebeeld worden.

    De tests met banden, uitgevoerd door de auto-vaktijdschriften, blijven verder een belangrijk medium voor de eindverbruiker, daar die i.p.v. de 3 aangegeven criterien op het etiket, tot 11 verdere criterien testen.

    In het internet vindt u onder www.autobandentest.com het grote internationale en onafhankelijke verbruikersplatform voor de beoordeling van banden in het normale verkeer. Hier hebben bestuurders hun banden getest en beoordeeld.

^