De N Blue HD-serie biedt autobezitters een reeks van 34 maten met zitdiameters van 14 tot 18 inch. Bij de ontwikkeling van het HD-profiel lag de nadruk vooral op veiligheid, handling en optimale rijprestaties. In het bijzonder wordt de uitstekende handling van deze serie banden duidelijk aangegeven door de afkorting in de naam - HD of Handling. De resultaten van Auto Express bevestigen het geloof van Nexen Europe dat de milieuvriendelijke productgroep 'Nexen N’Blue' voldoet aan en overtreft de eisen van Europese klanten. Nexen N’Blue HD voelde “sterk op het natte circuit en… gaf een algemeen veilig gevoel.”
Kenmerken van het bandenprofiel:
- Geoptimaliseerde indeling van 5 toonhoogte sequenties: het originele asymmetrische ontwerp van het loopvlakpatroon is verdeeld in vijf werkzones, die ten opzichte van elkaar zijn verschoven, wat zorgt voor uitstekend akoestisch comfort. De structuur en plaatsing van elk element op het bandoppervlak zijn berekend en vooraf gemodelleerd op de computer.
- 3 centrale ribben: de centrale zone bestaat uit drie solide verstijvende ribben, die reactieve handling en snelle reacties op stuurbewegingen bij hoge snelheden bieden. Volgens feedback van experts behoudt Nexen N Blue HD rubber continu contact met de weg, waarbij de gripniveaus hoog blijven ongeacht de snelheidsomstandigheden en de klimatologische kenmerken van het zomerseizoen.
- Krachtige schouderzones helpen de band om soepel rijden en bochtenstabiliteit te handhaven. Brede zijwanden met verhoogde stijfheid geven de auto een snelle reactie en korte remafstand onder moeilijke wegcondities.
- Dubbele groefontwerp: de gepaarde groeven in de volumeblokken versterken de algehele stijfheid van de structuur, wat bijdraagt aan een verhoogde slijtvastheid en langere levensduur van de band.
- Een afvoersysteem met vier longitudinale kanalen, circumferentiële groeven en gebogen zijgroeven verwijdert efficiënt water en slush uit het contactgebied, waardoor de grip van de band op het oppervlak sterker en continu is.
- Verbeterde kwaliteit en samenstelling van de rubbersamenstelling heeft de rolweerstand verlaagd, wat positief uitwerkt op de uitstoot van koolstofdioxide en het brandstofverbruik.
EU BandenlabelUitschieters in de gekozen maat - N blue HD
C
Besparingspotentieel door minder brandstofverbruik
C
Eigenschappen rijgedrag en remvermogen bij regen en op nat wegdek boven het gemiddelde
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.