NEXEN WinGuard Sport is een winterband met een asymmetrisch loopvlakpatroon voor high-performance personenauto's. Het model behoort tot de klasse "Euro-winter" en is ontworpen voor gebruik in landen met milde klimatologische omstandigheden.
Belangrijkste Kenmerken
Betrouwbaar contact met besneeuwde en natte wegdekken
Hoge kilometerstand
Laag geluidsniveau
Afgeronde blokranden en gladde loopvlaklijnen zorgen voor een rustige, bijna geluidloze rit. Drie diepe waterafvoergroeven voorkomen effectief het risico van aquaplaning en verbeteren de tractie op natte wegen.
Dankzij het unieke vermogen om elastisch te blijven bij lage temperaturen, helpt de rubbercompound met palmolie hoge niveaus van grip en stabiliteit te behouden, ongeacht het type winteroppervlak.
Vier longitudinale en laterale dwarse groeven voorkomen het wervelingseffect, zorgen voor een efficiënte verwijdering van sneeuwmodder uit het contactvlak en verbeteren de stabiliteit bij het rijden op natte wegen.
De uitgebalanceerde configuratie van de buiten- en binnenzijde van het loopvlak biedt uitstekende prestaties en stabiliteit bij het rechtuit rijden en in bochten.
Snelle stuurrespons, hoge manoeuvreerbaarheid en uitstekende remprestaties op besneeuwde wegen worden bereikt door de verhoogde dichtheid van de zigzaglamellen. De dubbele pijlvormige centrale rib zorgt voor een hoge rij-efficiëntie bij hoge snelheden.
Let op dat de NEXEN WinGuard Sport winterband analoog is aan het ROADSTONE WinGuard Sport model.
Afhankelijk van de profielhoogte en de rubbercompound heeft het WinGuard Sport model een snelheidsindex van T (190 km/h), H (210 km/h), V (240 km/h) of W (270 km/h).
EU BandenlabelUitschieters in de gekozen maat - Winguard Sport
C
Besparingspotentieel door minder brandstofverbruik
C
Eigenschappen rijgedrag en remvermogen bij regen en op nat wegdek boven het gemiddelde
72dB
Gemiddeld bandengeluid, gematigd ontstaan van buitengeluid
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.