De luxe van één veilige band voor vier jaargetijden
Kenmerk
Edgy Design met unieke zomer- en winterzijde
Groen EU-bandenlabel
3D Grip Claws
Innovatief loopvlakdesign met asymmetrische buitenste langsgroef
Full Silica-loopvlakmengsel
M&S-codering en ‘Three Peak Snowflake’-symbool
Voordeel
Geoptimaliseerde prestaties in alle vier de seizoenen
Lage rolweerstand, korte remweg op nat wegdek en uitzonderlijk stil
Perfecte grip in bochten en snelle acceleratie op sneeuw en ijs
Meer stabiliteit en verbeterde handling op droog wegdek
Slijtvast, lange levensduur
Voldoet aan de eisen om als officiële winterband aangemerkt te worden
De Vredestein Quatrac 5 kenmerkt zich door het fraaie, asymmetrische design van het loopvlak. De zomerzijde met verlaagde airratio zorgt voor een uitstekende handling en volop stuurprecisie op droog en op nat wegdek, terwijl de winterzijde met zijn lamellentechnologie grip op koude of besneeuwde ondergrond garandeert. Tussen de lamellen in het midden van de band zijn 3D Grip Claws aangebracht, die garant staan voor perfecte grip in bochten en snel accelereren mogelijk maken, zelfs op besneeuwd en ijzig wegdek. Het innovatieve Full Silica loopvlakmengsel zorgt voor een egaal slijtagebeeld en een lange levensduur. Dankzij zijn lage rolweerstand, korte remweg op nat wegdek en geringe afrolgeluid scoort de Vredestein Quatrac 5 bovendien goed op alle drie de onderdelen van het EU-bandenlabel.
EU BandenlabelUitschieters in de gekozen maat - Quatrac 5
E
Bandentypisch ontworpen op normale verbruiksefficiëntie
C
Verminderde remafstanden en meer grip op natte wegen
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
QUATRAC5 tyre review
Gemiddelde uit 698 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
23.668
25.01.2024 van Rens Wiersma Prima band. Voordelig en snel geleverd. Helaas bij levering bleken de banden al bijna een jaar oud.
07.11.2023 van P.van der zee Geen afrollen geluiden goed grip ip het wegdek en buiten de begaanbare weg ook goed grip
22.03.2023 van Fabian Rij graag op Vredestein, wel valt het rijgeluid wat tegen. Dit zou een sterk punt moeten zijn van deze band, maar dit valt mij juist tegen.
27.01.2023 van Lucas Ben overgestapt van Continental Allseason Contact naar de Vredestein Quatrac 5.
En ik ben aangenaam verrast.
Ze rijden lekker maar zijn ook veel stiller.