We gebruiken Cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, functies voor sociale media te bieden en verkeer te analyseren. Daarnaast voorzien we social media-, advertentie- en analysepartners van informatie over hoe u onze website gebruikt. Als u onze website blijft gebruiken, gaat u akkoord met onze cookies.
Bestelstatus x
Uitloggen

020 8903697020 8903697

Alles over accu's

Zonder de accu zouden moderne auto's helemaal niet starten. Voor de accu, werd het opstarten gedaan met een slinger om de motor op gang te helpen, maar sinds tientallen jaren werd dit proces vergemakkelijkt dankzij modern elektronica inclusief batterijen. Helaas komt het vandaag de dag nog steeds soms voor dat de accu van een auto kapot gaat. Veel onderdelen van modern voertuigen zoals airconditioning, verwarming en infotainment systemen dragen bij aan het werk da teen accu moet verrichten. Er zijn speciale accu's voor voertuigen met een start-stop system, maar deze zijn vaak duurder dan traditionele accu's vanwege hun hogere capaciteit. Normale auto accu's kosten tussen de 60 en 350 euro, afhankelijk van hun capaciteit, gemeten in Ampère-uren (Ah), en het type accu (loodzuur accu, AGM accu, EFB accu, of GEL accu). Er zijn verschillen tussen open systemen waarin gedestilleerde water kan worden gegoten, en gesloten "onderhoudsvrije" accu's. Tegenwoordig is de accu markt vooral leunend naar het gesloten systeem.

Autobatterie

Types auto- en motor-accu's

Als je een nieuwe accu wilt kopen staan veel rijders voor dezelfde keuze, omdat de keuzemogelijkheden veel zijn en kan het verwarrend zijn om het uit te zoeken. Gesloten onderhoudsvrije accu's winnen meer en meer populariteit over de traditionele open, hervulbare systemen. De naam van een starter accu is niet helemaal juist, omdat het in zijn essentie een loodaccu is die constant opgeladen wordt door de wisselstroom en deels ontladen door de verschillende apparaten in de auto die elektriciteit nodig hebben. Je kunt lezen over de verschillen in accu's in:

  • Loodaccu's: Zogeheten "natte accu's": het meest voorkomende type accu voor auto's en te zwaar voor gebruik in motorfietsen.
  • AGM accu's: licht en daarom bruikbaar voor motorfietsen. In plaats van zware loden platen, zit er een lichte glasvezel laag aan de binnenkant gebouwd. AGM staat voor Absorbent Glass Material.
  • EFB accu's: EFB staat voor Enchanced Flooded Battery. Voornamelijk gebruikt in voertuigen met een start-stop systeem. Een soort net van polyester zorgt voor de opslag.
  • GEL accu's: bevat gelatineachtig zuur, vanwege de zware energie-eisen van zwaardere systemen
  • Lithium-ionen accu's: Voornamelijk gebruikt in elektrische en hybride voertuigen vanwege hun grote energiedichtheid.

Kan een accu voor een auto gebruikt worden in een motor? Op zich wel, als beide accu's dezelfde voltage hebben.

In moderne voertuigen moeten accu's erg veel opleveren vanwege systemen als airconditioning, verwarming, navigatiesystemen en veel anders. En daarom is het geen verrassing dat er zo veel verschillende soorten accu's bestaan: 55 Ah, 60 Ah, 70 Ah, 44 Ah etc. Het aantal Ampère-uren (Ah) refereert naar de opslagcapaciteit van de accu. Specifieker gezegd: de hoeveelheid stroom dat kan worden geproduceerd onder een temperatuur van 27°C over 20 uur, met een voltage van maximaal 1.75V per accu cel. Sub compacte auto's vereisen rond de 36 Ah, die natuurlijk een lagere capaciteit zijn dan compacte auto's (tot 50 Ah), middenklasse auto's (tot 70 Ah), en full-size auto's (tot 120 Ah).

Klassificatie van accuterkte

Voor een accurate accu classificatie, wordt er boven alles gekeken naar de stroom (ampère) van een accu. Alle accu's werken op 12 volt, dus voor verschil moet worden gekeken naar de capaciteit. Deze elektrische eenheid vertelt hoeveel stroom de accu kan produceren. Dus als een accu constant wordt opgeladen voor 20 uur met 5 ampères en volledig opgeladen na deze tijdsperiode, geeft dit een capaciteit van 5 keer 20 uur, of 100 ampère-uren (Ah). De accu kan dan precies deze capaciteit produceren totdat het volledig ontladen is, en nu weet je dus waar het verschil tussen auto-accu's zit..

Autobatterie